A Iomla quend l’ariveva la F1 quasi sempar ai prinzepi ed maz l’era una gren festa cla dureva tri de e tre not. Mè alora andeva a scola agli Alberghetti e vêner matena tenti machin da corsa al paseva dal viale Dante par andè alla Fiat. E salò dla Fiat alora l’era dove ades ui è e burghet. In tla scola all ìnezi de viale Dante ai avegna al finestri averti parchè la primavera la sfeva sinti. Quand cla paseva al machin al féva un armor che i profesur is miteva ed scorar. Nuitr che ai avegna 18/19 en e in te cör e mutor a curegni tot ala finestra par avdè; i profesur i s’incazeva come dal besci. Ai avì da savè che l’imoles la tre cos in tla testa la fameia, l’amicezia e e mutor.

La sira pu l’era tôt una baldoria: pizzerei pine, risturet pi, ui era chi scureva in franzés, in inglés, in tedésc, par fela curta ui era dla zent et tôt e mond. In viale Andrea Costa, la via Appia, la via Mazzini l’era una fiuména ed zent che l’ariveva da la staziò de treno e j s’insinfileva in viale Dante par andè in te zircuit. Uj nera totì al fati: chi l’aveva e sombrero in tla testa, chi l’aveva la chitara, un grop che e cantava, insomma l’era un gren casè. I piò atrezzè j trasporteva la tenda par durmì la nòt. L’era una bleza ste ad avde. Quest e continueva ech e sabat matena. Dop mezdè l’inizieva al prov alöra un se sinteva piò l’armor dla zent ma e romb di mutur. Finì al prôv us avdeva un via vai ed zent che j zireva per e viale Dante.

Curva delle Acque Minerali autodromo di Imola

In ti en 70 e zircuit un era cius cmè ades ma la curva dagli aque minereli u si poteva andè da via Romeo Galli. La sira de sabat l’ariveva in sta curva töt quei chi sar cardeva ed esser di pilota con dal machin da strè, semai truchedi. J sa farmeva all’inezi dla curva e sobat us presenteva i sobillatori.

Fata machina che tè! l’è un spetacol! am scumet cla fa i 150 al’ora! bisogna tla prova in tla curva.
E puret cl’aveva la macchina j feva un lavagi de zervel che un capeva più gnit (e forse e capeva pòc ec préma). E munteva in tla machina u la miteva in moto e siccome l’aveva e cofan mutor semi avert us avdeva töti al rudlin cal zireva (quasi sempar aj era fiat 600 o 500 spes Abart) E deva do sgasè con un armor che pareva una machina da corsa. A stè pot da sovra la tribona us liveva un gran battimè par incuraggiè e pilota.

E parteva pianè pianè e l’andeva vers la curva dla Pradèla, quand l’ariveva sò us zireva e l’avneva zò con tota la puteza cl’aveva. E paseva daveti alla tribóna con una velozitè da mat.

L’andeva féna ala variante alta e pü e turneva indrè. Quend che l’ariveva zò dala machina l’era come se us fos presentè Alan Delon. La zent in tla tribona j dureva di minut a batar al mĕ. A ste pont i più sfazè j cmandeva bisogna arfè e bis. E povar pilota l’era al settimo cielo e perciò e turneva a arfè la prodeza.

Curva della Piratella autodromo di Imola

Amarcord una not l’arivè un ragaz con una zeczent tota trucheda con du tub ed scapament che la pareva una ciminiera. All’intern u j era tént e chi arloi cum pareva una zentrela eletrica. L’aveva quatar gom lerghi come se fos una Ferrari. Quent e fo ferum e fo zircundè da tot i curios chi j cmandeva la velocitè che feva ma sopratot l’aveva d’andè a pruvè la curva. E partè vers la Pradela e pu us zirè e via prema, sgonda, terza e querta a tot gas. L’arivè a mitè dla curva che al do rod dad fora assimpuntè e la machina la fe tri o quatar scarmuzlò. Las farmè in tuna fianchè in te mez de zircuít e por zuvnot l’avnè fora avrend e spurtel in elta come us fa in ti somergebil.

La zent sora la tribuna l’era impazzida. “C’e propri un cretè! c’e un sfighè! tan ciap pet a gnint” e ancora di improperi che l’è mei non scrivi. E zuvnot e guardè la su zeczent asvarseda e us mitè al më in ti cavel e rugend e geva la mi automobal che lon a j o da andè a lavurè.
Al parson più bseni a j andè bse alla machina, i fe forza e tôt insem i turnè a metar la machina sovra al rod. An ve deg cum cl’era ardota: la pareva un scartoz. E mutor in tl’inzidet u sera farmè parò quand che e zuvnot e pruvè ad meter in moto e partè. Pianè pianè fend quatar carzè e riuscè ad avies.

L’era apena finì sta storia cus presentè i vigili urbani di Imola. Molt probabilment qualcad’o u j aveva ciamè. Da sora la tribuna us scatenè l’infern. Sta pori guergi as ciapè tot al buiarei de mond. “Andiva a cà cu fa la troia. Coma a fiv a purtè e capel con dal corni acse longhi. A si propri di piedipiatti o sa scrivar e cl’etar e sa lezar. Andì veja broti faz.”
Al guergi al minacè ed metar detar qualcadò ma guardend la marea ed zet i ciape so e pu i saviè.

La giostra apena cu sera avei al guerci la arcminzè . Una volta ö e pruvè ed fè la curva dala Pradela verso la variante elta e un’etar dalla variante verso la Pradela, insem. I se inzuchè in te mez dla curva fanel cotra fanel. E stavolta l’è dovu avni la cros rosa. I du piloti j era ande abasteza bè: una smena pr ö a e bsdel. Vers al se dla matena quent che e sol e cmizeva a lives chi l’aveva al tend l’andeva a durmi. E dop mezdè dal corsi quasi tot j era ancora a durmì. Se ti cmandivi: “ an si bria divartì a guardè e gran premi?” it aspundeva: “ l’è stè trop bel stanot” .Ormai l’era tradiziò andè avde i pseudopiloti la not prema dal corsa.

Ora tutto è finito il gran premio a Imola non lo fanno più e quindi queste vicende folcloristiche sono finite. Rimane solo nella memoria di noi anziani come una grande festa c’la durava tre not e tri dè.

(Graziano Biagi)